Tokota Airport Accra en haar regels

19 augustus 2021 - Teshie, Ghana

De papieren

Na een zeer relaxte vlucht van 6.30 uur verzorgd door de KLM landen we om 20.00 uur  ( 22.00 uur NL tijd) op Tokota Airport Accra.  Eindelijk bijna op onze overnachtingsplaats dacht ik.  Oooh hele foute gedachte. Je moet beginnen met hardop zeggen tegen jezelf " Ghana no stress, relax".

Dit is voor mij geen enkel probleem. Ik kan uren relaxted ergens wachten .  Misschien dat ik daarom ook zo graag in dit land kom.

Tegenwoordig kun je hier via soort slurf het vliegtuig verlaten. We hoeven niet meer de Ghanese warme wind en geur te ervaren . Dit was ooit  nog met trapje en via een busje op het vliegveld van A naar B.

Vond ik natuurlijk veel leuker.

Zogauw je het vliegtuig uit bent begint direct het onthaasten.  Een lange rij van passagiers met heel veel handbagage moeten zich eerst onderwerpen aan een covid- sneltest. Deze sneltest kan alleen maar bij je uitgevoerd worden als je deze online hebt aangevraagd en niet te vergeten ook hebt betaald.  Sneltest in winkel 2á3 euro. Hier 150,- dollar voor niet ghanese inwoners.

Dus reken de winst maar uit. Ik geloof ook absoluut niet dat dit binnenkort gaat verdwijnen.  Want dit is meer dan big business.

Alleen als je een papieren betaal bewijs hebt mag je verder hobbelen in de rij.

Stop; mondkapje goed tot over je neus opdoen.

Stop; paspoort laten zien en je betalingsbewijs voor een sneltest.

Stop; je ghanese gezondheisformulier laten zien. Heb je die niet? Opnieuw invullen en achterin  de rij.

Stop, even melden bij loket 2. Weer je paspoort laten zien en je betaalbewijs. Want zo kan een "vriendelijke" Ghanese security vertellen naar welk loket je moet om je wederom te melden voor een sneltest. We gaan door naar loket 8. Dit is 4 meter verderop in de zelfde lijn.

Stop; loket 8. Je krijgt na het tonen van je paspoort een papiertje dat je moet afgeven bij de sneltest meneer, 5 meter verderop.

Stop; een mevrouw zegt in welk kamertje je mag voor de sneltest.

Stop; een vriendelijke man met mondkapje en gebrekkig Engels vraagt mij met welk vliegtuig ik ben gekomen.  Ik moest minstens 4 x  vragen wat hij vroeg . Misschien moet ik ook maar een keer bij Schoneberg een gehoortest doen.

Na het geven van het juiste antwoord wordt ik verrast met een stok in m'n neus. Draaien maar, rechts om - linksom. Klaar.

We zijn nu 1 uur verder.

Stop; paspoort controle.  O, nee is controle van het gele boekje op gele koorts, onee toch niet. Het is controle van alleen je paspoort. Och leg alle boekjes er maar neer op de balie die je hebt. Zit vast iets goeds tussen.

Stop; douane contrôle. Waar ga je naar toe wat is het adres waar je verblijft en het telefoon nummer. Maar deze gegevens had ik toch net al aangeleverd? Want ik had m'n verblijfkaartje voor de immigratie dienst in het vliegtuig toch al ingevuld? Maar dit is een vorm van examen of je alle ingevulde antwoorden nog wel weet.

Stop; koffers ophalen die al naast de koffer loopband zijn gezet. Want de koffers  hebben  al de nodige rondjes gemaakt op zoek naar de eigenaren die nog stonden te wachten ergens in een rij.

Stop; checken bij een secrurity of ik wel de goede koffers en het juiste aantal bij me heb.  Tja want ik kan ook zo een koffer van een rijke Ghanees hebben gepakt.  Met wie weet met misschien wel alle leuke verassingen erin.

Stop; de uitslag vd sneltest ophalen. Paspoort laten zien.  Bij negatieve uitslag, wordt het bewijsje uitgeprint voor je.

Stop; bij de uitgang je bewijs van negatieve uitslag tonen.

Stop; op zoek naar een taxi die ons naar m'n logeeradres brengt.

Stop: ik kan niet meer. De reisdag gestart om 07.45 en nu voor ik in bed lig ben ik al 16 uur bezig met reizen waarvan minimaal 4 uur met het checken van je gezondheid.

Wooh je moet wel een hele positieve mind houden wil je dit land negatief kunnen bezoeken.

De ghanesen zijn zo goed in iedereen een beetje werk geven.  Wat 1 persoon kan doen verdelen zij graag over zoveel mogelijk mensen.

Maar ik heb de ghanese warme wind en  de specifieke ghanese buitenlucht geur weer tot me genomen.  Ben weer helemaal zen en wordt zo blij dat ik dit avontuur weer mag aan gaan.

Eerst lekker slapen en dan op naar de 2de reisdag.  Doei Liefs Inge ❤

1. Linda Horsthuis:
    19 augustus 2021
    Wauw geduld is een schone zaak maar dat voor jou geen probleem
    Heerlijk zen en straks genieten van alle kinderen en volwassenen
    Enjoy
  2. Marieke Dijkers:
    19 augustus 2021
    Heerlijk land, Ghana. Met de werkverdeling lukt het daar inderdaad altijd prima 😂😂😂 Fijn dat je veilig bent aangekomen. Goede reis naar Sunyani gewenst! Geef de kinderen een dikke knuffel van me!
  3. Karin Harmsen:
    19 augustus 2021
    Tjee Inge wat een gedoe, maar gelukkig is het je allemaal waard,, nu lekker uitrusten en dan vol goede moed weer verder, slaap lekker, en tot je volgende bericht, tjow😎
  4. Angelica:
    19 augustus 2021
    Hoi Inge, je moet er wat voor over hebben en dat heb jij!
    Ik wens je een hele fijne tijd bij "jouw kinderen" en geniet van alles daar!
  5. Mariel:
    19 augustus 2021
    Haha Inge weer mooi beschreven, je moet ooit een boek schrijven 😉❤️Nu genieten van je welverdiende slaap en dan op naar het volgend avontuur. Liefs Mariël
  6. Wim en Annie Sleiderink:
    19 augustus 2021
    Inge Verrassingen zijn jouw natuurlijk niet vreemd in Ghana . Maar geniet van alles wat je beleefd.
  7. Yvonne Brama:
    19 augustus 2021
    Geduld, is een schone zaak! 👍
  8. Netty Verschoor:
    19 augustus 2021
    Hoe heet zoiets? Van het kastje naar de muur? Fijn dat jij zo geduldig kan blijven. Ik was de inzinking nabij geweest...hopelijk gaat je 2e reisdag voorspoediger. Succes!
  9. Nico Hampsink:
    Heel veel plezier en wat een onderneming. Mooi beschreven Inge
  10. Willy:
    20 augustus 2021
    Het is niet alleen n heel goed verhaal maar vooral ook bomvol met humor, geweldig Inge!
    Ik hoop dat je goed hebt geslapen en n voorspoedige reis naar Hannuka hebt met de meest fantastische ontvangst!
    Geniet van elkaar 💞🍀💃
  11. Ine Eidhof:
    20 augustus 2021
    Pffffff,wat heb jij een engelengeduld. Leuk om dit allemaal te lezen. Heel veel succes, plezier en geduld. 🍀😘
  12. Gerda Damink:
    Hey Inge

Weer als “vanouds” op weg naar Hanneke
    Lieve groet 😘Gerda
  13. Gerda Damink:
    Hannuka natuurlijk
  14. Marja:
    21 augustus 2021
    Wat een avontuur. Geniet er lekker van. Geef de kids maar lekker veel knuffels. 😘