De kookkunsten van de Hanukkah dametjes

4 september 2021 - Sunyani, Ghana

Princess

Koken. Vind het zo  gaaf hoe ze dit doen.  Nog steeds met grote potten op het vuur. Doordeweeks is er een Mama die kookt voor de kinderen.  Zij eten 3x daags warm. Dus een hele dagtaak. Het vuur moet aan blijven de ingrediënten moeten worden toegevoegd en alles op smaak brengen en dat voor wel 40 hongerige monden 3x daags.  Respect.  En de ruimte waar ze koken heeft geen afvoer voor rook enz.  Dat verdwijnt gewoon via de buitenlucht.  Niet echt gezond voor de longen.  En je kleren ruiken ook heerlijk naar brandlucht. Maar ik hou ervan. Ze willen ook niet op een andere manier koken. Dit is hoe ze het graag doen.

Samen salade maken.

Als het eten klaar is word alles in aparte bakjes geschept en deze per 5 op een dienblad naar de eetzaal gebracht . Daar eten ze gezamenlijk. Een gezellige "bende". De kleintjes worden geholpen.  Na afloop heeft ieder z'n taak wat betreft opruimen en afwassen.  Ook het afwassen gebeurt niet zoals bij ons. Alles wordt met de hand gewassen in koud water en het droogt vanzelf . Heel eenvoudig maar het werkt.  In het weekend koken de oudste meisjes.  Ze zijn opgegroeid met het helpen in de keuken.  Ook  zijn ze gewend om samen te werken. Op één of andere manier gaat dat ook prima. Ieder heeft z'n taak. Af en toe wordt er iemand tot de orde geroepen maar daarna weer oke. Heerlijk ik mag mee eten.  Zo lief hoe ze mijn eten netjes in een warmhoud bakje doen.  Extra sla erbij en ook nog een gekookt eitje. Heb ervan genoten.

In de 7 jaar dat ik nu hier kom zie ik ze zo veranderen.  Van babies tot peuter, kleuter  en of jonge volwassenen.  Ieder heeft hier een plekje waar ze op kunnen groeien tot de persoon die ze graag willen zijn.  Het blijft natuurlijk een triest gegeven dat de meeste van deze kinderen opgroeien zonder dat ze weten wie hun biologische moeder enof vader is.  Hoe fijn om dan te zien dat  Mariette en Moses  er zijn , die deze kinderen de kans geven om in een veilige woon leef omgeving op te groeien. Hen probeert een  fijne jeugd  te geven en ze de mogelijkheid aanbieden om onderwijs te volgen om zich zo verder te ontwikkelen tot prachtige persoonlijkheden.

Lekker chillen

Elk jaar dat ik hier ben voel me steeds meer een ghanese worden.  Geweldig. Ik geniet met volle teugen van deze geweldige jongeren.

Dank je wel voor het lezen. Liefs Inge 🙏

1. Carmen:
    5 september 2021
    Mooi om te lezen Inge, 120 maaltijden per dag wat een werk. Het oogt allemaal zo ontspannen. Petje af hoor. 😘
  2. Wim en Annie Sleiderink:
    5 september 2021
    Inge je blijft toch ook wel een Twentse want dat zit in je bloed. Maar je hebt je hart wel verpand aan Ghana. Mooi hoor geniet lekker
  3. Wim en Annie Sleiderink:
    5 september 2021
    Dag Inge je blijft wel een Twentse maar je hebt je hart ook wel verpand aan Ghana. Geniet van alles fijn om je verslag te lezen
  4. Inge Oudheusden:
    6 september 2021
    Mooi om al jouw verhalen te lezen en je te volgen. Iedere keer voelt het alsof ik weer even terug ben in Hanukkah. Geniet nog van deze onvergetelijke tijd!