Studeren

2 september 2021 - Sunyani, Ghana

Mabena in school uniform

De kinderen op Hanukkah krijgen de mogelijkheid om verder te studeren als hun leervermogen dit toelaat.  Na het volgen van het basis onderwijs op  The Circle of Life en  Junior High School kunnen ze daarna eventueel  verder leren op  een Senior High School.  Dit alles kan alleen maar door de vele financiële hulp uit Nederland waaronder sponsoren die de kinderen financieel ondersteunen. Ik ben sponsor van Lucas en Elvis. Met de maandelijkse  bijdrage  wordt hun voeding en eventuele studie betaald. En ik zie dat het geld ook daadwerkelijk goed wordt besteed.

Ook Mabena krijgt deze prachtige kans. Ze zit reeds in het 2de jaar.  Ze doet het super.  Haalt mooie cijfers. Als je naar een Senior High School gaat dan ga je altijd intern voor 3 mnd. daarna ben je weer thuis voor 3 mnd.

De schoolgaande studenten worden geconfronteerd met hele strenge regels op zo'n school.  De meisjes en jongens zitten op strenge gescheiden scholen. Iedereen draagt het zelfde schooluniform. Verplicht met witte studenten sokken en bruine sandalen. Ook je kapsel moet in orde zijn. Dit is nog maar een kleine greep uit het grote regelboek van Ghana.

Boodschappenlijstje

Voor vertrek moet er  nog een heel lijstje van spullen, die Mabena nodig heeft voor school en 3mnd intern wonen, worden afgewerkt.  Tja hoe kom je hier aan al die boodschappen?  Gewoon (ongewoon) "shoppen" in de grote stad Sunyani.  Samen met zusje en vriendin Gilda zijn we er op uitgetrokken. Een lijstje mee met de boodschappen.  Nou niet te westers denken over hoe winkels eruit zien. Geen enkel vergelijk met ons.  De meeste waren staat buiten uitgestald. Hier kun je oa naar een vaste "daymarket" . Dit zijn heel veel super kleine kraampjes naast elkaar en tegenover elkaar. Haha en deze zitten verscholen in een doolhof van gangetjes.  Gangetjes die net ong . 1 m breed zijn.   Dus je begrijpt het al de covidregels zijn hier zeker 100% niet haalbaar.

Hier vind je van alles. Met het boodschappen lijstje struinen we systematisch alle gangetjes af. Oeps niet meer wetend of we nu links of rechts moeten of dat we hier al geweest zijn.  Echt een geslenter en geslof op je slippers.  Je wordt er doodmoe van. Maar hier is het tempo nu eenmaal niet zo snel. Dat begrijp ik ook wel.  Veel te warm om je zo druk te maken. Dus ook ik slenter in alle rust verder. Ghana no stress.

Van de verplichte zwarte slippers en de bruine sandalen gaan we op zoek naar oa underwear, ondergoed. Maar ook op zoek naar een roodschrijvende pen, een zaklantaarn en batterijen. Want als er Light off is (stroomuitval) wat hier regelmatig gebeurt, moet je wel 's avonds je huiswerk kunnen maken. Zie ik ook op het lijstje een paraplu staan. Wat? Ik kijk Mabena aan en vraag verbaasd wat ze met een paraplu moet. Nou voor als het misschien heel hard regent en je moet naar buiten.  Dan is het niet de bedoeling dat je nat wordt. Geweldig. De kans  dat het regent in het regenseizoen als jij net buiten staat is aanwezig, tja dan heb je paraplu nodig. Vol trots kiest ze een prachtige roze paraplu.

Ondergoed winkektje

Witte studenten sokken. Deze dragen echt bijna alle school gaande leerlingen bij hun schooluniform.  Wit en dan nog witter.  Ojee vraagt elke huisvrouw/man, hoe hou je die schoon?  Ze zijn hier specialist in handwassen.  Een heel speciale techniek hanteren ze hier.  En bijna altijd 100% vlek vrij.  Wooh en wit is wit!

De laatste boodschappen van het lijstje worden gekocht. Seabutter voor de huid en Deo spray. Ze mocht mijn water bottle hebben  die vond ze erg mooi. Dus daar hoefden we niet meer naar op zoek.

Ik had de dametjes beloofd om daarna gezellig even te eten bij de Swift een kleine lokale eetgelegenheid. Lekker aan de cola en friedrice met stukje kip en salade.  Voor hen een bijzonder middagje uit en voor mij extra genieten dat ik hen blij heb kunnen maken met wat extras. Totaal prijs, € 11, 45 eten.

Groot plezier voor een kleine prijs.  Dat bevalt ons nederlanders wel.

Rijst en cola

De volgende ochtend, dag van vertrek. 2 zware tassen moeten naar de poort gedragen worden.  Wooh deze tassen zijn nog zwaarder dan mijn koffers van ieders 23 kg.  Ik dacht dat ik sterk was, niet genoeg dus.  Dan creatief zijn. De kinderen nemen gewoon 2 rolstoelen en hoppa naar de poort. Ama en Kwame moeten tijdelijk maar even ergens anders gaan zitten.

Mabena is klaar voor vertrek.  Rond 07.00 uur zou ze vertrekken maar ghanese vertrek tijden zijn geen hollands kwartiertje. Om 08.30 uur  was de taxi er.  Dag lieve Mabena. Dikke knuffel en succes en we gaan elkaar volgend jaar weer zien.😘

Zag ik toch nog net even dat ze met haar vinger snel een traantje weg pinkte.  Ooh lieve Mabena ook jij raakt m'n hart weer diep.  Jij bent zo vrolijk, behulpzaam, sociaal en weet je mannetje te staan. Ook nog mega lief.  Wat kunnen veel nederlandse jongeren van jouw leeftijd nog veel van je leren.  ❤

God Bless You,  Liefs Inge 🙏😘

1. Loes:
    2 september 2021
    Wat fijn dat het Mabena gegund is om door te leren.
    Girlpower!
    Dank je wel Inge voor je verslagen. Weer een heel klein beetje terug in Sunyani. Alle goeds gewenst.
  2. Marja Paulus:
    2 september 2021
    Leuk voor Mabena dat ze verder gaat leren. En wat een avontuur weer om het lijstje af te werken 😂