Reizen in coronatijd naar Ghana

18 augustus 2021 - Almelo, Nederland

Eindelijk is het zover. Na ruim 1,5 jaar kan ik weer naar mijn schatten op kindertehuis Hanukkah.  Wat heb ik iedereen daar gemist. Het zo raar om te zien hoe de wereld in korte tijd is veranderd.  Veranderd in een wereld waar ik erg veel moeite mee heb.  Weg vrijheid,  weg spontaniteit, weg knuffelen, enz.

Wie had kunnen beseffen dat 1,5 jaar geleden de wereld letterlijk op slot ging. Toen nog niet wetend dat er elke dag nog over Covid gesproken wordt.   Bizarre tijden nog steeds.

Maar dat mocht voor mij niet meer een reden zijn om niet meer naar kindertehuis Hanukkah te gaan.  In goed overleg met Mariette en Moses heb ik het besluit genomen om te gaan.

2 vaccins, een negatieve PCR test en in in Accra ( Vliegveld Ghana) weer een sneltest. Een hoop papier werk en coronacheckapp, een visum,  een lange reis en eindeloos geduld en positiviteit brengt mij hopelijk naar m'n eind bestemming waar ik het allemaal voor doe.  Kindertehuis Hanukkah. M'n plek waar ik elke keer zo gelukkig wordt.  Waarom? Voor jouw een vraag voor mij een weet.

1,5 jaar geleden vertrok ik eind februari naar Hanukkah.  Voor de grap 2 mondkapjes in m'n koffer. Deze waren ook nog nauwelijks te koop.   In de 4 weken dat ik daar was werd het serieus in Nederland.  Hamsteren van closetpapier enz.  Ver van m'n bed show dacht ik.  Maar de berichtgeving werd steeds serieuzer.  Had ik dan misschien m'n 2 mondkapjes toch nodig? Ik niet dacht ik dit is slechts een kleine nachtmerrie.  Maar helaas.  Ik ben 2 dagen eerder vertrokken uit Ghana. Want het vliegveld ging op slot en 18 maart ging de wereld letterlijk op slot.  Ongelofelijk.

Ook Ghana ontkwam er niet aan. Ik was de laatste vrijwilligster die weg ging. Geen vrijwilligsters meer.  Geen inkomsten meer.  Geen school meer voor de kinderen. Geen vrijheid meer .  Achter de poort blijven van Hanukkah en gezond blijven.

Zo bizar en nog steeds niet te bevatten dat dit allemaal werkelijkheid werd.

Maar nu 1,5 jaar verder. Wordt het leven langzaam aan weer opgepikt.  Maar onze vrijheid is nog ver te zoeken vind ik.  Mondkapjes nu niet 2 in m'n koffer maar 2 doosjes vol.  Ojee.

Op Schiphol onze moderne vluchthaven waar je altijd heerlijk snel je bagage in een bagagedrop off kan drukken.  Nu verleden tijd.  Weer ouderwets inchecken. Koffers op de band en hopen dat je thuis goed gewogen hebt.  Yes.  2x 22 kg  waar 2x 23kg  mag.  Mmm weer netjes gedaan.

Ik bedenk me nu al wat ik er toch al in heb gedaan?  Haha straks één grote toverdoos als ik hem ga uitpakken donderdag of vrijdag. Weer wel dat ik vele kinderen weer blij kan maken.  Heel veel Brickspoppetjes dwarrelen door m'n koffer.

Ook door de douane weer ouderwets paspoort controle.  Wel knap wat de douane kan. Ze zien door hun mondmasker of ik het wel.  Haha ik twijfel soms zelf als ik de foto zie in mn paspoort of ik dat wel ben. Zwart haar en ondertussen 7 jaar ouder.

Maar de douane ziet alles zal ik maar denken.

Maar alles verliep goed.  Nu lekker koffie, broodje en een Smoothie en weer flink wat geld kwijt. Echt Holland.  Maar ik geniet ervan.  Straks lekker in boord in de prachtige blauwe zwaan vd KLM.  Ik vlieg graag met ze.

We gaan zien hoe de reis verloopt. Heb eindeloos geduld en wacht op het moment dat ik iedereen weer kan zien.  Was de laatste vrijwilligster en ben nu de eerste die komt.  Voel me meer dan een gezegend mens.

Doei doei

Dank je wel voor het lezen en volgen van m'n reislog.

1. Willy pots:
    18 augustus 2021
    Top dat je gaat Inge...heel veel plezier en geniet van het samen zijn met "jou kinderen"...
  2. Karin mensink:
    18 augustus 2021
    HEEL VEEL PLEZIER INGE EN EEN MOOI WEERZIEN MET ALLE LIEVE MENSEN DAAR DIE JIJ ZO GEMIST HEBT, GENIET ERVAN!
  3. Louis Van Goethem:
    18 augustus 2021
    Een goede reis ,succes,en veel liefde
  4. Aranka vd Veen:
    18 augustus 2021
    Lieve Inge, wat fijn voor jou dat je weer terug kunt waar je zo goed in bent, wat zullen vooral de kinderen het geweldig vinden om jou weer te zien 🥰 heel veel plezier en succes gewenst Topper ❤
  5. Dini Bos:
    18 augustus 2021
    Inge je bent een kanjer.
  6. Angélique:
    18 augustus 2021
    Heel veel plezier! Geniet vd momenten..🍀🙏
  7. Theo Snoeijink:
    18 augustus 2021
    Mooi geschreven, Inge. Geniet en veel succes!
  8. Jose stroot:
    Heel veel plezier inge
  9. Monique:
    Inge, genieten 😉
  10. Lisette:
    18 augustus 2021
    Goede vlucht en reis naar je geliefde chana inge.
  11. Marjo Bijkerk:
    18 augustus 2021
    Inge heel veel plezier en geniet ervan.
  12. Betsy Stevelink:
    Goede reis Inge, veel plezier daar. Leuk dat wij mogen meegenieten 😘👌🏼
  13. Inge Oudheusden:
    Wat fijn Inge! Wat zullen de kinderen ook blij zijn jou weer te zien! 😇
  14. Lidy Krone:
    Heel veel mooie momenten 😘
  15. RIET VISSCHEDIJK:
    18 augustus 2021
    HET GAAT JE GOED, WAT MOOI WERK DOE JIJ TOCH. HEEL VEEL PLEZIER MET DE KINDEREN.
  16. Carmen:
    GENIET van een bijzondere liefdevolle tijd. Goede reis. 😘
  17. Irma Paalhaar:
    18 augustus 2021
    Inge, hele goeie reis en ga je zeker volgen.
    Heel veel plezier daar met "jou kids"😍.
  18. Marieke van Loon:
    18 augustus 2021
    Je volgt je hart… en dat is altijd goed!
    Geniet van alle momenten ❤️🙏
  19. Ine Eidhof:
    Topper, heel veel plezier in Ghana en tot september. 😘
  20. Maureen:
    18 augustus 2021
    Wauw Inge wat ben jij een veelzijdig mens🥰
    Ik wens je een goede reis en een mooi weerzien!
  21. Wim en Annie Sleiderink:
    18 augustus 2021
    Inge geniet van het goede werk dat je daar doet . Hopelijk gaat alles naar wens
  22. Mieke:
    18 augustus 2021
    Inge, wat bijzonder weer om te lezen.. geniet ze daar!!
  23. Ingrid Boomars:
    18 augustus 2021
    Hoi Inge zo fijn voor jouw dat het weer kan om naar Ghana te reizen en ‘jouw kinderen’ weer te zien. Geniet van deze weken en heel veel plezier 😘
  24. Els zwijnenberg:
    18 augustus 2021
    Hoi Inge,Zo fijn voor jou om weer te kunnen gaan,en genieten daar van jou kinderen
    Je bent gewoon een kanjer.
    Maar dat wisten we alang!
  25. Renate Arends:
    Geniet ervan Inge.
    En een goede reis gewenst.
  26. Sandra Kamphuis:
    Veilige en plezierige reis Inge
    Met stiekem toch knuffels
  27. Ine Lansink:
    18 augustus 2021
    Knap Inge dat je dat allemaal doet, goede reis en heel veel plezier daar, geniet ervan.
  28. Ester Rolink:
    18 augustus 2021
    Goede reis en maak er weer iets bijzonders van!
  29. Ingrid Tukkers:
    18 augustus 2021
    Succes inge keep up the good wirk
  30. Anita van Bruggen:
    18 augustus 2021
    Heel veel plezier Inge, geniet er van .
  31. Brigitte Hesselink:
    18 augustus 2021
    Maak er weer een bijzondere reis van en geniet van het terug zien van je tweede grote familie 😍
  32. Mariel:
    18 augustus 2021
    Super Inge dat je weer onderweg bent. Een hele goede reis en hopelijk kun je daar iedereen weer snel in je armen sluiten. Geniet wederom van deze bijzondere reis Liefs Mariel
  33. Corine:
    18 augustus 2021
    Goede reis Inge, en heel veel succes met je missie daar .
  34. Marieke Dijkers:
    18 augustus 2021
    Geniet en geef ze allemaal een dikke knuffel. Foto’s ook altijd heel erg welkom! 😉
  35. Marian Velthuis:
    19 augustus 2021
    Goede reis, Inge! Bijzonder mooi dat je dit doet!!!
  36. Inge Oude nijeweme:
    19 augustus 2021
    Wooh dank je wel iedereen voor jullie lieve reacties.
  37. Marry Reinink:
    19 augustus 2021
    Goede reis en geniet er van Inge. Leuk dat we je hier kunnen volgen.
  38. Gerry Loman:
    27 augustus 2021