Reizen in coronatijd naar Ghana

18 augustus 2021 - Almelo, Nederland

Eindelijk is het zover. Na ruim 1,5 jaar kan ik weer naar mijn schatten op kindertehuis Hanukkah.  Wat heb ik iedereen daar gemist. Het zo raar om te zien hoe de wereld in korte tijd is veranderd.  Veranderd in een wereld waar ik erg veel moeite mee heb.  Weg vrijheid,  weg spontaniteit, weg knuffelen, enz.

Wie had kunnen beseffen dat 1,5 jaar geleden de wereld letterlijk op slot ging. Toen nog niet wetend dat er elke dag nog over Covid gesproken wordt.   Bizarre tijden nog steeds.

Maar dat mocht voor mij niet meer een reden zijn om niet meer naar kindertehuis Hanukkah te gaan.  In goed overleg met Mariette en Moses heb ik het besluit genomen om te gaan.

2 vaccins, een negatieve PCR test en in in Accra ( Vliegveld Ghana) weer een sneltest. Een hoop papier werk en coronacheckapp, een visum,  een lange reis en eindeloos geduld en positiviteit brengt mij hopelijk naar m'n eind bestemming waar ik het allemaal voor doe.  Kindertehuis Hanukkah. M'n plek waar ik elke keer zo gelukkig wordt.  Waarom? Voor jouw een vraag voor mij een weet.

1,5 jaar geleden vertrok ik eind februari naar Hanukkah.  Voor de grap 2 mondkapjes in m'n koffer. Deze waren ook nog nauwelijks te koop.   In de 4 weken dat ik daar was werd het serieus in Nederland.  Hamsteren van closetpapier enz.  Ver van m'n bed show dacht ik.  Maar de berichtgeving werd steeds serieuzer.  Had ik dan misschien m'n 2 mondkapjes toch nodig? Ik niet dacht ik dit is slechts een kleine nachtmerrie.  Maar helaas.  Ik ben 2 dagen eerder vertrokken uit Ghana. Want het vliegveld ging op slot en 18 maart ging de wereld letterlijk op slot.  Ongelofelijk.

Ook Ghana ontkwam er niet aan. Ik was de laatste vrijwilligster die weg ging. Geen vrijwilligsters meer.  Geen inkomsten meer.  Geen school meer voor de kinderen. Geen vrijheid meer .  Achter de poort blijven van Hanukkah en gezond blijven.

Zo bizar en nog steeds niet te bevatten dat dit allemaal werkelijkheid werd.

Maar nu 1,5 jaar verder. Wordt het leven langzaam aan weer opgepikt.  Maar onze vrijheid is nog ver te zoeken vind ik.  Mondkapjes nu niet 2 in m'n koffer maar 2 doosjes vol.  Ojee.

Op Schiphol onze moderne vluchthaven waar je altijd heerlijk snel je bagage in een bagagedrop off kan drukken.  Nu verleden tijd.  Weer ouderwets inchecken. Koffers op de band en hopen dat je thuis goed gewogen hebt.  Yes.  2x 22 kg  waar 2x 23kg  mag.  Mmm weer netjes gedaan.

Ik bedenk me nu al wat ik er toch al in heb gedaan?  Haha straks één grote toverdoos als ik hem ga uitpakken donderdag of vrijdag. Weer wel dat ik vele kinderen weer blij kan maken.  Heel veel Brickspoppetjes dwarrelen door m'n koffer.

Ook door de douane weer ouderwets paspoort controle.  Wel knap wat de douane kan. Ze zien door hun mondmasker of ik het wel.  Haha ik twijfel soms zelf als ik de foto zie in mn paspoort of ik dat wel ben. Zwart haar en ondertussen 7 jaar ouder.

Maar de douane ziet alles zal ik maar denken.

Maar alles verliep goed.  Nu lekker koffie, broodje en een Smoothie en weer flink wat geld kwijt. Echt Holland.  Maar ik geniet ervan.  Straks lekker in boord in de prachtige blauwe zwaan vd KLM.  Ik vlieg graag met ze.

We gaan zien hoe de reis verloopt. Heb eindeloos geduld en wacht op het moment dat ik iedereen weer kan zien.  Was de laatste vrijwilligster en ben nu de eerste die komt.  Voel me meer dan een gezegend mens.

Doei doei

Dank je wel voor het lezen en volgen van m'n reislog.