Hanukkah emoties

26 februari 2015 - Sunyani, Ghana

Ik ben thuis. Zou ik dit zo kunnen zeggen? Heerlijk temp. 35 gr. Bestaan er meer plekken waar je je direct thuis kunt voelen? Natuurlijk gaat er niets boven je eigen Home Sweet Home, maar mijn eerste stappen in Ghana voelden bijzonder goed. Na een goede vlucht naar Ghana werd ik in Accra op het vliegveld verwelkomt door Pam. Haha ik zag haar direct een Obruni(blanke) valt hier wel op.
Wat een heerlijk welkom, lekker even knuffelen en alle kussen overbrengen die ik uit Nederland mee kreeg voor haar.

Dan sta je in Accra de hoofdstad van ong. 4 miljoen inwoners. We werden keurig al toeterend en zigzaggend over de weg in een auto naar een adres gebracht waar we overnachtten om de volgende dag met een binnenlandse vlucht verder te vliegen naar Sunyani alwaar we wederom weer keurig werden opgehaald nu met het busje van Hannukah. Yes eindelijk was het zover, eindelijk kon ik de foto's van Pam in het echt bewonderen. Wie denkt dat foto's altijd de realiteit weergeven heeft het mis. Wat ik hier zag en nog steeds zie is niet in foto's uit te drukken. 45 gezichtjes, 45 snottebelletjes, 45 stralende oogjes, maar ook verdrietige gezichtjes, zoveel kleine en grote kinderen, zoveel gezonde maar ook minder gezonde kinderen. Maar allemaal hebben ze één ding gemeen. Ze wonen allemaal op het kindertehuis Hannukah van Mariëtte en Moses, waar wordt geprobeerd om elk kind een liefdevol leven aan te bieden. Juist dit laatste brengt bij mij zoveel emoties teweeg dat ik elke dag wel even moet huilen om wat ik zie aan geluk maar ook aan "armoede" waar deze kinderen in leven in ons westers denken. Maar deze armoede is voor hun niet belangrijk. Gewoon mogen leven, spelen en huilen en blij zijn samen met al je " broertjes en zusjes" dat is Hannukah.
Waar moest ik beginnen? Wat wordt er verwacht van je? Nou daar hoef ik me niet druk om te maken. Er is zoveel te doen. 07.00 uur helpen we alle kinderen in hun schooluniform, zodat ze optijd naar school kunnen. We helpen mee op school met knutselen en huiswerk maken. Spelen met de kinderen, voetballen en alles wat maar nodig is daar kun je bij helpen. Er zijn genoeg kindjes die graag bij je komen zitten en even lekker willen knuffelen, geen probleem heb veel liefde mee genomen in mijn hart.
Dan zie ik Elvis, "mijn " mannetje. 11 jaar oud is nu ong. 2 weken op Hannukah. Is gehaald naar Hannukah uit meer dan bizarre omstandigheden. Dit is haast zonder huilen niet uit te leggen.
Ondervoed en hierdoor slechtziend en slechthorend. Als ik in zijn ogen kijk dan smelt de wereld om me heen en wil ik hem zo graag zien lachen en hem vertellen dat hij hier heeeeel erg welkom is. Maar hoe moet je lachen als er in het leven niets te lachen was. Hoe moet je zomaar iemand kunnen vertrouwen als dit vertrouwen in je leven niet mogelijk was.
Ik heb samen met hem Tjingle Bells gezongen( Haha dat zingen ze hier heel graag) en hij zong zachtjes mee en gaf me een grote glimlach. Wauw dan hoop je dat het weer goed gaat komen met dit mannetje. Ik ga er deze weken in ieder geval mijn best voor doen.
Dit is waarom ik hier ben. Dit is wat ik zo graag aan iedereen wil vertellen. Wees gelukkig in gezondheid en liefde en wees niet meteen gestresst als het even tegen zit. Neem de Ghanese tijd en wacht op de dag of het moment dat alles weer goed komt. God Bless You.

1. Ester Rolink:
    26 februari 2015
    Mooi mooi mooi Inge. Ben onder de indruk.
    Gr. Ester.
  2. Heidy:
    26 februari 2015
    Inge, goed om te lezen dat je je direct thuis voelt daar. Kan me voorstellen dat je met veel emoties moet kampen bij het zien van deze onschuldige kindergezichtjes die vaak al zoveel hebben meegemaakt. Ons luxe leventje is dan ook absoluut niet vanzelfsprekend en dit leg ik mijn eigen kinderen ook regelmatig uit.
    Ik denk dat jij daar helemaal op je plek zit met Pam. De kinderen zullen aan knuffels en activiteiten vast niets ontbreken daar met zulke opgewekte, meelevende en warme meiden en ze gaan jullie straks zeker nog missen.

Nog veel plezier en succes gewenst de aankomende weken en een dikke knuffel aan Elvis!

Groetjes Heidy
  3. Sandra Koopman:
    26 februari 2015
    Pf Inge, heftig, maar wat mooi...
  4. Coby Schasfoort:
    26 februari 2015
    Pff. Wat een heftig maar mooi geschreven stuk. Fijn dat je je er zo thuis voelt. Geniet er van dat je zo veel goeds kunt doen.
  5. Desiree:
    26 februari 2015
    Hoi Inge, heb tranen in m'n ogen. Prachtig geschreven! Wat fijn dat jullie je steentje bij kunnen dragen. Geef geef geef... en geniet! Groetjes, Desiree
  6. Jose stroot:
    26 februari 2015
    Inge toch, kan dit niet lezen zonder tranen, je tijd is veel te kort. Maar blijf vooral veel genieten en liefde geven. En dat kunnen jullie. Groetjes aan pam en veel liefs uit een regenachtig albergen
  7. Opa en ome:
    26 februari 2015
    Hallo Inge we zijn erg blij dat alles goed gaat met jullie.
    Wij hebben jou verhaal gelezen .
    Wij wensen jullie allen heel veel sterkte met dit geweldige werk.
    Heel veel liefs,papa en mama,opa en oma. Tot weder horen.
  8. Carmen:
    Hoi Inge,
    Weer een bijzonder verhaal nu van jouw. We wensen jullie het allerbeste voor deze periode. Geniet ondanks alles en zing, dans etc. zoveel mogelijk samen met de kinderen.
    Groetjes en liefs uit Beuningen
  9. W. Sleiderink:
    Dag Inge
    We kunnen ons een beetje voorstellen hoe jij je voelt in Ghana.Mooi verslag van jouw.Bedankt voor je goede werk daar.
    Groeten van Wim en Annie ook de groeten aan Pam
  10. Ilona:
    26 februari 2015
    Hoi inge en pam.wat een heftig indrukwekkend verhaal.geweldig wat jullie voor de kids kunnen betekenen daar! Veel plezier..
  11. Gerda Damink:
    28 februari 2015
    Hoi Inge en Pam en allemaal

Ik heb zojuist het boek Obruni, Obruni uitgelezen en mij een klein beetje proberen voor te stellen hoe het daar is.
    Maar nu ik jouw verslag en jouw eerste ervaringen lees. maakt het nog veel meer indruk op me.
    Wat leuk dat je daar al " een vriendje" hebt, die, naar ik aanneem ook jou in je hart zal gaan sluiten .

Toi, toi toi voor jullie allemaal groetjes Gerda