Vragen

3 november 2016 - Sunyani, Ghana

Vragen

Waarom, is het eerste woord dat in mij op komt, terwijl ik hier op mijn kamertje zit en begin te schrijven aan mijn reisverhaal. Waarom? Dit is een woord dat ik eigenlijk niet zo vaak gebruik. Ik vraag niet zo vaak waarom. Misschien omdat ik er geen antwoord op krijg omdat het waarom niet altijd uit te leggen is. Of je krijgt juist een heel lang antwoord op het waarom en dan weet ik niet meer waar het om begon. Maar nu ga ik het woord toch inzetten. Waarom ben ik hier alweer in Ghana op het kindertehuis Hanukkah? Waarom voel ik me hier zo thuis. Waarom zie je hier hoe anders de wereld kan zijn. Waarom voelt dit alles zo goed aan? Zo kan ik nog heel lang doorgaan. Maar dat wil ik niet. Ik wil geen antwoord vinden op mijn waarom. Ik denk dat mijn weg gegeven is door God, een weg die je gewoon volgt omdat dit de weg is die ik moet volgen. Ik heb hier geleerd dat je sommige dingen niet kunt uitleggen maar die je moet voelen met je hart.  Waarom willen mensen voor alles een verklaring hebben. Wat lost het op, maakt het de mens anders? Wij willen overal grip op hebben in alles wat we doen. We willen weten waarom we iets doen en voor wie we het doen en wat het oplevert. Hoe zou het gevoel zijn dat je gewoon je ding kunt doen omdat het fijn voelt en te weten dat je geaccepteerd wordt in wie je bent en wat je doet. Is dit misschien het gevoel wat we willen koesteren, omdat we merken dat we het langzaam kwijt raken in deze wereld. Het kan toch niet zo zijn dat ik hiervoor naar Afrika moet? Ik weet het niet want ik vraag niet waarom.  Ik ben hier en dat voelt weer geweldig. Ze zijn je niet vergeten de kinderen, ze weten je naam en ze gaan gewoon verder met hun leven en jij mag daar een onderdeel van zijn. 'S morgens mag je de kinderen weer helpen bij het aankleden, weer helpen bij het naar school brengen, weer helpen bij het huiswerk maken, weer dansen, gymen, plezier maken en weer samen mogen bidden.                                                                                                         Ze vragen niet waarom ik er weer ben, ze zijn heel erg blij om me terug te zien maar vinden het bijna vanzelfsprekend, want jij hoort ondertussen bij de Hanukkah family. Ze accepteren je omdat je bent wie je bent,  ze vragen en eisen niets van je. Deze kinderen maken zich langzaam klaar voor een maatschappij die niet gemakkelijk zal in hun verdere leven. Maar door sterk te zijn en elkaar te respecteren en te accepteren hier op het kindertehuis Hanukkah kunnen zij de toekomst met een op geheven hoofd tegemoet gaan. Want zij weten dat ze het niet alleen hoeven te doen, zij weten dat ze niet hoeven te vragen waarom hun leven zo gelopen is, waarom ze geen ouders hebben of waarom ze in de steek gelaten zijn. Zij vertrouwen op onze hulp. Zij geloven in God en Hij alleen weet de antwoorden op hun waarom.  Daarom is er voor mij geen waarom. Mijn weg moet ook blijkbaar zo lopen en ik accepteer dat ten volle en ben weer dankbaar dat ik dit weer door kan geven aan jullie.     God Bless You

Liefs Inge

1. Gerrit Boogaard:
    Goed verhaal
    Succes daar, geniet er van.
  2. Katinka:
    Mooi !!
  3. Anneke:
    4 november 2016
    Inge, fijn om je verhaal te lezen.
    Waarom deel je dit met ons, ik begrijp het helemaal en lees in je verhaal wat ik ook voelde toen ik op Hanukkah was, bedankt dat je het wilde delen. Lieve groet Anneke
  4. Maureen:
    4 november 2016
    Waarom? Daarom lees ik je verhaal
  5. RIET VISSCHEDIJK:
    4 november 2016
    Inge wat een puur verhaal. Je komt daar weer thuis, alleen nu met een rugzakje, maar die wordt steeds iets minder. lieve groet Riet.
  6. Netty Verschoor:
    4 november 2016
    Mooi verhaal Inge! Bevlogen, passioneel, liefdevol, geroepen. Het waarom is soms onbegrijpelijk en toch weet je diep van binnen het antwoord; dit is wie jij bent en wat je moet doen, wilt doen....a vooral door met jouw missie. De kinderen van Hanukkah hebben mensen zoals jij nodig. Gob bless you. Liefs, Netty
  7. Sandra Kamphuis:
    Mooi geschreven
    Ik heb veel respect voor jou en de anderen die deze kinderen helpen
    Toch wens ik je ook veel plezier
  8. José Braakhuis:
    5 november 2016
    Ha Inge. Bedankt voor je verhaal. Volg je hart. Kijk al uit naar het volgende verhaal. Liefs van ons. Groet José.
  9. Karin mensink:
    5 november 2016
    wat ontzettend mooi geschreven inge...
    het beantwoordt tevens de vraag van zovelen of god wel bestaat ... daarvan wil ook iedereen bewijs of bevestiging. God wil immers geen oorlog en geweld.... zou hij wel bestaan? hij is immers niet zichtbaar ....
    het antwoord is ook hier DAAROM. DAAROM ben jij daar!
    en hoe bijzonder en hoe prachtig is het wat jij doet voor de kinderen en voor de gemeenschap ! liefs karin
  10. Roel:
    5 november 2016
    Inge wat heb je dit weer mooi geschreven en dit is het waar het allemaal om draait.
    Een fijn verblijf in Ghana.
  11. Yvonne:
    Mooi geschreven inge!! Veel liefde en geluk daar samen. Lieve groetjes Yvonne
  12. Carmen:
    5 november 2016
    Mooi, bijzonder Inge, geniet van je verblijf in Ghana samen net iedereen in Hannukka.
  13. Willy:
    Slik...❤️
  14. W. Sleiderink:
    5 november 2016
    Dag Inge Wat fijn dat wij jouw verhalen weer mogen lezen.Je bloembolletjes zijn vandaag geplant Zo denken we vaak aan je
    Groeten van Wim en Annie Zwolle
  15. RIET VISSCHEDIJK:
    9 november 2016
    Wat is het allemaal triest, wat je nu tegen komt hopelijk krijg je de kracht van boven en komt het met de kindjes goed Zal extra voor jullie bidden. Nog veel werkplezier en kracht. Liefs Riet