Spelen

26 augustus 2021 - Sunyani, Ghana

Dickie toys

Spelen, daar zijn we allemaal mee opgegroeid. Lekker buiten spelen, thuis of op school. Kan overal.  Tegenwoordig wordt er in Nederland denk ik duidelijk minder buiten gespeeld dan hier op Hanukkah. De Ipad, computer, laptop en mobiel zijn de vaste speelvriendjes geworden van de meeste nederlandse kinderen. Het woord buitenspelen is zelfs een naar woord aan het worden voor vele kinderen en ouders. Het buitenspelen verleren ze langzaam.  Hoe triest is dat. Er is toch niets leukers dan lekker smerig worden in het zand. Hutten bouwen en altijd lekker tegen een bal aan kunnen trappen of gewoon ouderwets verstoppertje spelen.  Gewoon buiten zijn en met je eigen fantasie op de loop laten gaan. Gewoon zelf leuke dingen bedenken.  Nee we kijken liever filmpjes, gamen of appen.

Gelukkig is buiten spelen hier nog vanzelfsprekend. Het leven speelt zich ook voor 90% buiten af. Samen spelen is heel belangrijk in de ontwikkeling van het kind. Het is een mooie basis om te leren en heeft invloed op vrijwel alle ontwikkelingsgebieden.

Hier zie je de geweldige fantasie  die de kinderen ontwikkelen. Wij in Nederland zijn soms bang dat een kind zich verveeld. Ik denk zelfs dat we daar mede schuldig aan zijn. Veel speelgoed is elektronisch of digitaal. Vaak voor geprogrammeerd speelgoed.

Hier kennen ze dat nog niet. Hier spelen we oa met karton, stenen en blikjes. Niets is veilig voor de spelende kinderhandjes. Alles wordt als speelgoed gebruikt.

Spelen met een bal of touwtje springen is hier ook een zeer geliefde bezigheid.

En natuurlijk niet vergeten muziek maken en dansen en zingen.  Heerlijk ik wordt zo blij van hun onbevangenheid. Hier kan ook iedereen zingen. Nou laat ik zo zeggen; "Iedereen zingt hier. Ook als het allemaal niet altijd zuiver dat is geen probleem. Zingen is een uiting van gevoelens en dat kan in alle toonsoorten. Zingen als gebed of een vorm van blijdschap. Zingen is immers zingen. Ik doe daar graag aan mee.

Tja en die bal. Iedereen speelt graag met een bal. Zit er niet voldoende lucht meer in dan gebruik je hem maar als hoofddeksel op je hoofd. Met een bal kun je zoveel.

Een bal is hier erg onderhevig aan alle soorten ondergronden. Van gras tot stenen, van scherpe steentjes tot aan gravel toe.

Dus het zijn vaak niet de mooiste ballen als het maar rolt en als hij maar opgepompt kan worden.

Ik heb nu al een aantal jaren wat volleyballen in m'n koffer mee kunnen nemen. Ballen die door m'n volleybal vereniging DeVoKo niet meer werden gebruikt.  Ze zijn daar zo blij mee. Ze spelen graag volleybal op hun manier. Ze willen graag leren volleyballen.  Dus deze weken gaan we op een speelse manier oefenen op de  basis technieken.  Zo leuk en zo leergierig. Jong en oud staat in de rij om mee te mogen spelen.

Hier is samen spelen en samen delen heel normaal.  Er zijn altijd wel kinderen die graag mee spelen. Iedereen is welkom.  Het heeft natuurlijk ook z'n nadelen.  Je kunt nooit een keer lang alleen spelen met je speelgoed.  Altijd komt erwel iemand tussendoor die je spel verstoort of mee wil spelen. Of je hebt zo leuk speelgoed gemaakt dat het al snel wordt afgepakt. Ojee en dan is er ruzie. Iedereen bemoeit zich ermee.  Stel je voor  minimaal 20 kinderen die schreeuwen en rondrennen. Slaan en schoppen. Als je ze vraagt waarom dan weten ze het soms zelf niet meer waar het omging.  Maar vaak is de rust snel terug gekeerd en wordt het spel samen voortgezet.

Voorlezen en verhalen vertellen. Ik vind het heerlijk om te doen. Een engels vertelboek met plaatjes erbij scoort altijd goed. Iedereen wil zo dicht mogelijk bij je zitten. Als je pech hebt hebben ze onderling al ruzie over de zitplek voordat je überhaupt al bent begonnen.

Maar ondertussen hebben ze gemerkt wie ik ben. Vooral de jongste telg meisjes moesten nog even kennis met mij maken.  Maar dat gaat nu prima.

Speelgoedauto's. Ook dit is zo leuk. Elk jaar neem ik een tasje met speelgoed autootjes mee voor de kinderen, die ik heb gekregen. Een jongen beheert de tas met autootjes.  Hij zorgt dat de autootjes verdeelt worden. Aan het einde van het spelen levert hij ze bij mij weer in. Agossie, gisteren ontbraken er 2 autootjes.  Hij heeft alle kinderen gevraagd waar ze waren. Maar zonder resultaat. Hij vond dat zo erg. Maar ik heb hem verteld dat dat geen probleem was.  Ze komen misschien wel weer een keer terecht.  Maar het is zo leuk om de zijlijn toe te kijken hoe de kinderen met deze kleine dickie Toys spelen.

Spelen kun je ook met de puppies. Elk jaar lopen er wel wat honden rond. 2 jaar geleden kwam er een puppie genaamd  Ingo ( mannelijke versie voor Inge haha).

Ingo heeft z'n vrouwtje gevonden en zie video. 3 puppies die moeten opgroeien tussen 43 kinderen.  Niet altijd even gemakkelijk maar ze redden zich prima. Als het de puppie niet bevalt gromt hij wel en dan weten de kinderen dat het ernst is.

Ook aan een wasbeurt ontkomen ze niet. Fijn dat ze dat doen voor de puppies. Weer lekker schoon. Namen? Ja die hebben ze ook. Bruine puppie hebben we Robert genoemt naar manlief. Alleen is het wel een vrouwtje. Maar maakt hier niets uit.  De andere heet Inga. (Inge) nu de vrouwelijke versie.

Benieuwd als ik volgend jaar weer kom hoe het dan met ze is.

Baltasar de kat loopt er ook nog steeds. Vergezeld van moederpoes en een paar kittens.  Nu voor het 3de jaar. Is een heerlijk vriendje voor me. Laat zich graag vertroetelen. Loopt vaak bij mij aan de vrijwillgerskant. Daar is het rustig en geen drukte van kinderen.

Dan lopen er natuurlijk ook nog kippen en vele kuikens. Gezellige dierenboel.

Dank je wel voor het lezen. Ik heb weer veel nieuwe foto's toegevoegd en een video.

Zomaar

Doei,

Lieve ghanese groet Inge😘🙏❤

1. Wim en Annie Sleiderink:
    26 augustus 2021
    Samen spelen wat gezellig mooie foto's Inge
  2. Marja Paulus:
    26 augustus 2021
    Wat doe je weer vele leuke dingen met de kids. Ben je weer helemaal gesetteld? Is de temperatuur naar je zin?
  3. Barend en Jolanda:
    26 augustus 2021
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, zo is het net of we er een beetje bij zijn. En hoe leuk dat Balthasar er ook nog steeds is! Een dikke knuffel voor iedereen daar 😘
  4. Esther Oude Nijhuis:
    26 augustus 2021
    Hoi Inge, allereerst wat een prachtige verhalen over wat jij daar meemaakt en beleeft maar nóg meer wat jij de mensen daar laat meemaken, laat beleven, en kennis mee laat maken en bovenal het plezier wat daaruit voortvloeit. Geweldig dat je dit keer op keer doet! SUPERTOPPER 👍ben je (ja ja...met hoofdletters!)
    Maak nog mooie herinneringen de komende weken, ik blijf het volgen! 😊
  5. Carmen:
    26 augustus 2021
    Prachtig verwoord. En mooie foto’s hoor😘
  6. Diane Wolkorte:
    26 augustus 2021
    De kinderen stralen ook zoveel liefde en rust uit..... (en dit zegt heel veel).
    Geweldig Inge, dat je ook dit jaar weer bent gegaan......je doet het gewoon!
    God bless you all !
  7. Siny:
    27 augustus 2021
    Inge wat een mooi verhaal. Geniet van de kinderen en de mensen om je heen. maar dat doe je wel.