Een bijzondere gebeurtenis

26 februari 2020 - Sunyani, Ghana

Mother Queen van district Sunyani is 6 mnd geleden overleden. Ze is 64 jaar geworden.
Waar ze precies aan gestorven is dat kom je nooit te weten. Het werd ook pas na 3 maanden aan de buitenwereld bekend gemaakt.
Deze week wordt ze begraven. Dat is hier in Ghana een heel bijzonder en groot gebeuren. Iedereen is verplicht om in ieder geval vanaf dinsdag tm zaterdag rouwkleding te dragen. Maar dan ook echt iedereen! De verplichte kleuren van rouwkleding in Ghana is zwart of rood of een combinatie. Daarbij mag je geen enkel sierraad dragen.
Ons werd aangeraden om maandag alvast boodschappen te doen omdat het de aankomende dagen erg gevaarlijk kan zijn in de grote stad Sunyani. Alle wegen in de stad zijn nu hermetisch afgesloten voor iedereen. Als je niet in de juiste rouwkleding loopt wordt je of mishandeld of opgepakt.
Heb al beelden gezien waar een speciale politie eenheid een ghanees mishandelde met stokken omdat hij niet in het zwart was. Dit ging er vrij heftig aan toe.

Samen met Moses en Mariëtte krijgen de volunteers ( vrijwilligsters) de mogelijkheid om deze ghanese traditie van dichtbij mee te maken als we dat willen.
Dus op maandag meteen op zoek gegaan naar traditionele rouwkleding.
Want ik wil deze gelegenheid natuurlijk van dichtbij meemaken.
Robbert een vriendelijke ghanese verkoper hielp me bij het passen van meerdere jurken. Pffff geen pretje bij 38 gr.
Maar uiteindelijk ben ik gezwicht
voor een prachtige lange jurk in de combinatie zwart/rood. Prachtige kwaliteitsstof met gehaakte mouwen en met hrote roes.

Ik dacht meteen toen ik deze jurk kocht leuk voor de carnaval volgend jaar.
Het was voor ghanese begrippen zeker geen goedkope jurk. Robbert de ghanese verkoper €20,- rijker. Ik denk dat hij een topdag had. Haha voor €20,- kan ik met carnaval nauwelijks een jurk vinden.

Vol trots na het kopen van deze jurk bij Robbert keerde ik naar Hanukkah terug.
Onze kokkin Meriam zagen we ook al 3 dagen in zwart lopen als ze op Hanukkah arriveerde . Ze vertelde ons dat ze aangehouden was door de politie omdat ze nog hele kleine gouden oorbelletjes in had. Ojee. Ze moest ze direct uitdoen.

De kinderen hebben deze week vrij van school ivm deze gebeurtenis. Tevens wordt verzocht om alle kinderen deze dagen binnen de poorten te houden en niet op straat te latem gaan. Het blijkt namelijk zo te zijn dat er tijdens dit soort bijzondere gebeurtenissen rituelen te bestaan waarbij men vermoed kinderen worden geofferd. Vóór ons niet te geloven of te bevatten. Er blijken altijd wat kinderen rond dit soort gebeurtenissen te worden vermist. Maar niemand weet precies wat er gebeurt bij de offer rituelen. Het blijft een vaag iets. Maar niemand wil het risico lopen. Dus ook de poorten van Hanukkah blijven voor de zekerheid maar dicht.

Ik ben heel benieuwd wat we gaan beleven.
Ik hou jullie op de hoogte.

Op de foto mijn gekochte rouwjurk.
Staat me goed al zeg ik het zelf. Zal wel een heftige dag worden vrijdag.
Heeeeel veeeeeeel ghanesen zullen op die dag op de adscheidsceremonie komen.
Dat wordt dubbel zweten.

Foto's maken die dag zeker niet geoorloofd. Anders direct in het gevang. Haha jullie zullen het dus moeten doen met mijn verslag.

Verder heb ik het weer bijzonder naar mn zin. De kinderen zijn

weer flink gegroeid in een jaar tijd zowel geestelijk als lichamelijk.
Heb ze allen bijzonder lief.
Maar hier over een ander keer meer.

Doei doei,
Bedankt voor het lezen.

Lieve groet uit Sunyani, Ghana
😘Inge
Jurk voor funeral ( begravenis)

1. Tessa Kokhuis:
    26 februari 2020
    Wat bizar om dit dan mee te maken. Ook wel weer heel bijzonder dat je het kunt meemaken. Dubbel maar genietse
  2. Wim en Annie Sleiderink:
    26 februari 2020
    Inge bedankt voor je geweldige verhalen je beleefd zo nog wel eens iets. We wensen je deze week sterkte en dat het allemaal goed mag verlopen.
    De jurk zal je vast mooi staan. Groet uit Zwolle
  3. Yvonne Brama:
    26 februari 2020
    Jeetje,echt bizar.. super mooi verhaal. En mooi dat je het naar je zin hebt.. Mooie jurk,kun je 13 april wel aandoen. Dan hebben we de uitgestelde carnavalsoptocht. We wachten op je nieuwe verhaal,en hoe het allemaal afloopt met die begravenis.. Gr. Yvonne
  4. Christa:
    26 februari 2020
    Jeetje wat een verhaal Inge..
    Mooi omdat zo te lezen hoe het daar allemaal gaat, kunnen wij ons zo niet eens voorstellen.
    Je hebt een prachtige jurk gekocht en zal je prachtig staan.
    Sterkte vrijdag.
  5. Ine Eidhof:
    Jeetje Inge, wat heftig! Wel een mooie jurk.😂
    Bedankt voor jou mooie verhaal en sterkte vrijdag.
  6. Lian:
    26 februari 2020
    Hej Inge. Wat bizar allemaal, maar ook erg spannend.... succes(Of sterkte) vrijdag en geniet de komende weken maar lekker. Groetjes Lian 🙋‍♀️
  7. Lidy Krone:
    26 februari 2020
    Wens je een mooie/dierbare weerzien met de kinderen, Suc6 met alles.

Groet Lidy
  8. Gerda Damink:
    Hey Inge

Er heerst daar een heel andere cultuur m.b.t. overlijden en begraven, niet!
    Je weet het maar nu ga jij hetzelf ook van heel dichtbij meemaken. Wat weer een ervaring voor je.
    Doe voorzichtig en wees “zuinig” op de kinderen van Hanukka.
    Een hartelijke groet voor jou en allemaal
  9. Aaltje:
    veel liefs
  10. Hanneke:
    26 februari 2020
    Ha Inge, bij deze een fijne tijd op Hannukah !!
    Heftig verhaal....
    Ben benieuwd hoe het gaat verlopen.
    Take Care 😉
  11. Carmen:
    26 februari 2020
    Zo, wat een verhaal. Heffie hoor. Wel bijzonder om mee te maken. Succes en sterkte de komende dagen samen. Liefs van ons. 😘
  12. Marja Paulus:
    26 februari 2020
    Prachtige jurk hoor Inge 😜 zal je zeker geweldig staan. Aan de andere kant, jouw staat alles.
    Wat bijzonder om deze begrafenis mee te kunnen maken en dat met de temperaturen waar jij zo van houdt! Je bent een echte bofkont.

Ik kijk nu al uit naar je blog over de kinderen, ben zo benieuwd hoe het met ze gaat. Ons niet te te lang in spanning laten hoor!

Een dikke kus voor Cindy, heel veel liefs Marja.
  13. Netty Verschoor:
    27 februari 2020
    Mooi verhaal Inge. The Queen is death. Long live the Queen!