Bijzonder

9 maart 2020 - Sunyani, Ghana

Bijzonder

Het woord dat hier vaak in m'n hoofd voorbij komt is; bijzonder.
Bijzonder hoe 43 kinderen hier met elkaar leven en wonen. Iedereen kent zijn plekje binnen de groep. Kinderen in de leeftijd van 5 mnd tm 15 jaar. Gezond maar ook sommigen met lichamelijke en of geestelijke beperkingen.

Bijzonder hoe de oudste kinderen mede zorg draaien voor het dagelijkse leven op Hanukkah.
De oudste meisjes helpen mee koken in de keuken na school. Koken doe je nog echt op grote potten op het vuur. In het weekend verzorgen een aantal meisjes zelfstandig het eten voor de gehele groep. Samen het plein en de tuin schoon houden. Iedereen kent zijn/haar taak.

Mama's aan de kook

Bijzonder hoe de oudste kinderen ieder zijn/haar eigen was doet. Dat is niet even een wasmachine aanzetten maar dat doe je allemaal met de hand. In de eerste bak ga je een vuil kledingstuk wassen. In 1 hand een stuk zeep. In de andere hand een kleding stuk.
Dit wrijf je op een zeer effectieve manier over elkaar en echt alle vlekken verdwijnen. Daarna wordt het kledingstuk gedompeld in een andere bak waar de zeep zoveel mogelijk wordt uitgespeeld. Daarna het kleding stuk goed uitwringen en in een andere bak leggen. Als deze vol is wordt de kleding op de was lijn gehangen. Dit alles zonder wasknijpers en hopen dat het er niet van afvalt, want dan kun je op nieuw beginnen omdat het op de grond is gevallen vol rood stoffig zand..
Maar het gaat bijna altijd goed want het is hier nu zo warm, 38gr gemiddeld, dat het binnen 2 uur droog is.

Het terugkerende handwasje

Zelf wassen

Bijzonder om te zien hoe blij ze kunnen zijn als ze iets krijgen. Ik had de jongste groep meisjes 8 totaal en de jongens 3 voorzien van nieuw ondergoed. Iedereen mocht zelf de kleuren uitzoeken. Gewoon zonder mopperen wordt het verdeeld.

Nieuwe jurk

Bijzonder om te zien hoe de kinderen genieten als we samen gaan wandelen buiten de poorten van Hanukkah, wat ze weinig doen. Lekker rennen en zweten. Heerlijk met zoveel broertjes en zusjes.

Wandelen

Wandelen

Bijzonder hoe we samen zingend bidden en God danken dat we gezond mogen blijven, maar ook danken voor alle dingen die we mogen ontvangen op Hanukkah en bidden voor alle mensen op de wereld.

Bijzonder om te zien hoeveel Ghanezen het kindertehuis ondertussen weten te vinden.
Elke maand komen er wel een aantal mensen langs om een gift te brengen.
Dat is meestal in de vorm van verzorgingsproducten zoals; closet papier, tandpasta, tandenborstels, zeep enz. Maar ook voedsel; rijst, koekjes, flesjes drinken enz.
Ook soms 2de hands kleding of een 2de hands voetbal.

Gekregen bij een gift

Bijzonder is Elvis, mijn sponsorkind. Al 5 jaar sponsor ik Elvis elke maand met een vast bedrag voor zijn dagelijkse levensonderhoud en z'n basischoolopleiding.
Elvis is bijna blind. 5 jaar geleden toen Pam en ik op Hanukkah waren werd Elvis ook op Hanukkah gebracht. Een klein hoopje mens.
Maar met een bijzonder doorzettingsvermogen..
Elvis en ik vonden elkaar meteen en dat is nooit meer veranderd. Elvis kan bijzonder goed bidden en danken in het Twi.
Z'n nare beginjaren buiten Hanukkah heeft hem op de been gehouden door heel veel te bidden tot God. Samen opgroeien met God en volledig vertrouwen op Hem heeft Elvis gemaakt tot een bijzondere jongen. Een jongen die altijd het goede in iedereen ziet, die geen ruzie wil maar vrede voor iedereen.
Deze Elvis, komt altijd bidden en danken voor de Ghanezen die een gift brengen. Iedereen is onder de indruk van zijn gebed. Zelfs al versta ik er niets van, sta altijd met tranen in m'n ogen zijn gebeden te aanhoren. Zijn passie en ritme in z'n woorden moeten wel alle lof uitspreken voor God.

Bijzonder hoeveel lieve mensen er in Nederland wonen. Mensen die mij hun goedheid toe vertrouwen. Die mij hebben gesponsord in alles wat ik de afgelopen 5 jaren heb gemaakt, verkocht of heb georganiseerd. Ik denk een totaal bedrag van meer dan € 25.000 over de 5 afgelopen jaren.

Bijzonder dat ik nu een bedrag van ruim €2000,- mag meenemen. Gedeelte van dit bedrag wordt oa gebruikt om de studie voor 1 jaar voor Gideon te kunnen betalen. Hij krijgt nu de mogelijkheid om te starten aan de Universiteit van Cape Coast met zijn leraren opleiding. 4 jaar lang hoop ik hem financieel te kunnen ondersteunen. Dit doe ik samen met een andere super lieve vrijwilligster.

Bijzonder om een katolieke kerkdienst mee te maken in Sunyani.

Het principe is het zelfde. Maar ik kan zo genieten vd zang in dit soort diensten en een prachtige preek in het Engels heeft mij weer aan het denken gezet.
Ook het bidden op Hanukkah met Moses en de kinderen geeft mij ontzettend veel energie.
Vol passie wordt er gezongen en iedereen mag mee klappen en dansen en zingen.
Wou dat we dat ook in Nederland wat meer zouden doen, ik voel me hier echt blij. Ik hoop dat ik deze weg mag blijven volgen en dat God nog vele mooie maar ook dankbare dingen op mijn pad brengt waaraan ik mag werken. Ik weet dat het leven niet over rozen gaat. Er zijn in het leven vele up en downs. Maar ik geloof dat je vele dingen zelf mag bepalen hoe je iets doet of aanpakt. God zal je altijd ondersteunen en helpen indien het echt nodig is.
Ik denk dat ik in Nederland voor velen anders overkom dan ik misschien hier allemaal heb beschreven in alle verhalen.
Maar ik weet dat ik in mijn hart probeer een goed mens te zijn met al mijn zwakheden. Dat ik bid en de bijbel lees, al mag dat wel iets vaker. Dat ik ook mijn grote fouten maak en hoop dat God me vergeeft.
Diep in mijn hart hoop ik dat we elkaar wat vriendelijke mogen bejegenen en elkaar meer steunen in de wereld. Ooit hoop ik dat de liefde alles zal overwinnen.

Bijzonder dat er mensen zijn die mijn verhaal lezen.

Medasi, 🙏God Bless You

Elvis

1. Carmen:
    9 maart 2020
    Bijzonder zijn ook de verhalen die ik mag lezen. Geniet is belangrijk.
  2. Wim en Annie Sleiderink:
    9 maart 2020
    Inge wat doe je veel goeds voor de medemens,dankbaarheid
  3. Sylvia:
    ❤️
  4. Lian:
    Mooi😇
  5. Marja Boeters:
    9 maart 2020
    Als mensen mij vragen; was het leuk in Ghana, dan is mijn antwoord na we keer geweest te zijn, het was weer heel bijzonder. En dat blijft ook zo.
    Heel fijn om je verhalen te lezen Inge. Ik ben weer ff in Ghana.
  6. Hanneke:
    10 maart 2020
    Bijzonder mooi verhaal met bijzonder mooie foto's!!!
  7. Gerda Damink:
    10 maart 2020
    Weer “in stilte” op deze regenachtige dag genoten van je ervaringen op Hanukkah
    Lieve groet
  8. Elena:
    ❤️
  9. Esther Geers:
    10 maart 2020
    Het is geweldig om jou verhalen te mogen lezen Inge. Wat doe je veel mooie dingen voor jouw kinderen daar waar niets vanzelfsprekend is😘
  10. Myrna:
    Hoi Inge
    Supermooie foto's, en enorm veel bewondering voor hetgeen je daar voor elkaar krijgt. Fijn dat er mensen zoals jij zijn
  11. Carla:
    13 maart 2020
    beetje late reactie 😊
    Inge we kennen elkaar niet goed maar ik wil je blog graag beamen en eindigen op deze blog met Amen !
    Over bijzonder gesproken: jij bent een bijzondere vrouw !
    Gods genade en vergeving hoef je niet te hopen, die krijgen we kado van hem ! 😘